10 przykładów jak reklama będzie na nas polować w przyszłości, Pomijane Wiadomości

Reklamy, banery, promocje, konkursy, świecące neony. Wszystko to już znamy. Czym marketingowcy zaskoczą nas w przyszłości? Podobnie jak w przypadku znanych nam dziedzin nauki, wiedza o reklamie stale się rozwija i ewoluuje. Pojawienie się urządzeń mobilnych z dostępem do internetu dało specjalistom od reklamy jeszcze więcej opcji na przykucie naszej uwagi. A to dopiero początek polowania na nasze kieszenie.

10Inżynieria w zakresie psychologii i muzyki

Amerykańskie Stowarzyszenie Psychologów opublikowało badanie o piosenkach, których nie możemy pozbyć się z głowy, nawet jeśli ich nie lubimy. Utwory, które mają tendencję do wdzierania się umysły słuchaczy, posiadają pewne unikalne cechy, których nie posiadają te mniej chwytliwe przeboje. Poza szybkim tempem, piosenki te dzielą coś, co naukowcy nazwali „wspólnym melodycznym kształtem”, a także częste stosowanie nietypowych przerw i powtarzających się urozmaiceń.

Cechy te są na tyle wyraźne, że poprzez analizowanie melodii i znajomość tych wzorców, możemy być w stanie przewidzieć, które utwory utkną na dłużej w głowach słuchaczy. „Może to pomóc aspirującym kompozytorom lub reklamodawcom napisać melodie lub piosenki reklamowe, które będziemy pamiętać przez wiele kolejnych dni.” — czytamy na stronie Stowarzyszenia.

9Inteligentne AGD

Wielu producentów elektroniki wyobraża sobie inteligentne domy, w których urządzenia, takie jak pralki, lodówki i termostaty są podłączone do internetu i zarządzane centralnie. Chińska firma Hisense, która niedawno nabyła prawo do wykorzystywania marki Sharp w Ameryce Północnej i Południowej, pokazała tego typu system w 2016 roku.

Duże wrażenie zrobił potencjał reklamy, która w tym wypadku nie musi być oparta na sieci web i wcale nie musi być nachalna. Na przykład, inteligentna podkładka może wykryć, kiedy zaczyna brakować detergentu i zasugerować zamówienie kolejnego opakowania poprzedniej marki lub zaoferować opcje innych marek, z których można skorzystać.

Inteligentny termostat może zestroić się z reklamami last minute wycieczek wakacyjnych podczas zimnych miesięcy, a inteligentna lodówka mogłaby zbierać i automatycznie zamawiać listę zakupów na podstawie preferowanych marek. To niemal pewne, że tego typu reklamy będą ważnym aspektem każdego „inteligentnego domu” w niedalekiej przyszłości.

8Drony w służbie reklamy

Niektóre firmy używają dronów do nagrywania wideo w wysokiej jakości do wykorzystania w reklamach, które w innym wypadku byłyby bardzo drogie. Niektórzy, jak producent Tequili, firma Patron, użyli taki materiał wideo w udanej kampanii z zastosowaniem wirtualnej rzeczywistości, co dało piorunujący efekt połączenia dwóch nowoczesnych technologii. Z drugiej strony powstaje wiele obaw związanych z możliwością nielegalnego zbierania danych przez drony.

Singapurska agencja reklamowa Near pokazała projekt koncepcyjny, w którym drony zbierały publicznie dostępne dane o sieciach Wi-Fi i kolekcjonowały informacje o użytkownikach. Następnie na tej podstawie dostarczano reklamy. Pomimo pytań o legalność tego typu działań, wydaje się mało prawdopodobne, że pracownicy marketingu odrzucą potencjalnie niewyczerpane źródło danych o konsumentach.

7Interaktywne „sklepy widmo”

Większość sieci handlowych zmaga się z konkurencją ze strony handlu w sieci. Niedawno, kilka głównych producentów podjęło się wdrożenia zupełnie nowej koncepcji detalicznej wykorzystującej fizyczną przestrzeń wyłącznie do prezentacji produktów, dając konsumentom możliwości obcowania z produktem, ale bez opcji odebrania towaru na miejscu.

Wielu konsumentów już korzysta z punktów sprzedaży detalicznej w ten właśnie sposób. Oceniają produkt osobiście przed dokonaniem zakupu w internecie. Sprzedawcy, którzy zastosują ten model sprzedaży, mogą w lepszy i wydajniejszy sposób wykorzystać dostępną przestrzeń, bez konieczności magazynowania towaru na miejscu. Firma Samsung niedawno otworzyła tego typu salon na Manhattanie.

6Samochody w sieci

Producent elektroniki Magellan wypuścił na rynek inteligentny GPS do zamontowania na desce rozdzielczej samochodu, który ma kilka funkcji, których nie znajdziemy w innych tego typu urządzeniach. W szczególności, jego interfejs może być wykorzystany do prezentowania informacji istotnych ze względu na aktualne położenie, np. restauracje, hotele, lub miejsca rozrywki. Wiele z tych sugestii może być sparowanych z kuponami lub specjalnymi ofertami z Foursquare. Jest to przykład reklamy kontekstowej. Wielu w branży uważa, że jest to fala przyszłości, która niesie standardowe wyposażanie samochodów w łączność z siecią.

Reklamy oparte na lokalizacji to tylko jedna z potencjalnych form reklamy w samochodzie. Już dzisiaj, urządzenia podłączone do komputera samochodowego oferują nagrody sytuacyjne. Na przykład, staranna jazda podczas burzy może nagrodzić cię darmową instalacją wycieraczki w pobliskim sklepie motoryzacyjnym lub stresujące dojazdy zakorkowanymi drogami mogą być rekompensowane bezpłatną kolacją w lokalnej restauracji.

5Spersonalizowane radio i reklamy telewizyjne

Podczas gdy reklamy radiowe i telewizyjne pozostają znaczącym źródłem dochodów dla wielu reklamodawców, sama forma docierania do konsumenta — czyli ta sama reklama trafiająca do wszystkich — sprawia, że wielka liczba reklam trafia do kompletnie niezainteresowanych nimi osób. Żeby wymienić tylko jeden prosty przykład: reklamy pierścionków zaręczynowych są kompletnie nietrafione, gdy trafiają do osób, które już są w związku małżeńskim.

Niejedna firma ma nadzieję, na optymalizację reklam, zapewniając reklamy celowane w podobnym stylu, jak to się dzieje w przypadku internetu. Technologia opracowana przez Gracenote już jest dostępna w ponad 50 milionach samochodów. Na podstawie utworów odtwarzanych na płytach CD i w radio, na podstawie rodzaju samochodu, a także lokalizacji tworzony jest profil użytkownika. Następnie dane na temat osoby wykorzystywane są, aby dynamicznie dopasowywać reklamy emitowane w wyznaczonym przez nadawcę czasie.

Firma rozwija podobną aplikację do telewizorów już od ponad 10 lat. Wykorzystuje analizę obrazu, aby identyfikować przerwy reklamowe, a następnie podmienia treści reklam na te bardziej trafne, czyli lepiej dopasowane do profilu. Możemy się spodziewać, że tego typu reklamy kierowane będą bardzo szybko się rozwijać. Gracenote jest własnością Sony, jednego z głównych producentów telewizorów i sprzętu audio.

4Rozszerzona rzeczywistość

Rozszerzona rzeczywistość (Augmented Reality lub AR) eksplodowała w świadomości publicznej w ciągu ostatniego roku z powodu sukcesu mobilnej gry Pokemon Go. AR wykorzystuje urządzenia elektroniczne, aby nakładać na świat rzeczywisty elementy świata cyfrowego.

Między innymi, konsument może łatwo znaleźć więcej informacji na temat produktu, po prostu kierując swój smartfon na baner reklamowy. Przestrzenie AR już pojawiły się na oknach wystawowych sklepów i na przystankach autobusowych. Jednym znanym przykładem jest reklama British Airways, która wykorzystuje gigantyczny billboard. Gdy samolot brytyjskich linii lotniczych przelatuje nad Londynem, billboard na Piccadilly Circus ożywia się. Mały chłopiec wstaje i wskazuje palcem na przelatujący samolot. W magiczny sposób łączy się świat realny z wirtualnym. Reklama odniosła wielki sukces. Samo wideo na YouTube obejrzało już ponad 1.5 miliona osób.

3Neuromarketing

Choć konsumenci są zazwyczaj w stanie dać rzetelną informację na temat rodzajów produktów, które lubią oraz tego, ile są skłonni za nie zapłacić, to trudniej uzyskać wiedzę na temat przyczyn takich, a nie innych wyborów.

Wkraczamy w erę neuromarketingu wykorzystującego dane zaczerpnięte bezpośrednio z mózgu, w celu wskazania, jakie aspekty produktu lub kampanii reklamowej działają na konsumenta najlepiej.

W 2008 roku Frito-Lay wynajął firmę neuromarketingową, aby zebrać informacje na temat marki Cheetos. Badając wzorce EEG, naukowcy ustalili, że wiele aspektów produktu wywołuje emocje wywrotowe i buntownicze, co związane jest z wiecznie brudnymi dłońmi podczas spożywania przekąski. Przyczyną są charakterystyczne dla produktu pomarańczowe okruszki powlekające nasze palce.

Informacja ta została włączona do następnej kampanii marketingowej Cheetos, gdzie maskotka Cheetos, Chester, zachęcał ludzi do robienia szalonych rzeczy z samymi chrupkami (np. wkładania ich nos śpiącego pasażera podczas lotu samolotem).

2Kampanie reklamowe generowane przez komputery

W 2016 roku japoński oddział agencji reklamowej McCann wywołał poruszenie, kiedy to oficjalnie mianowano robota jako jego dyrektora kreatywnego. Sztuczna inteligencja na podstawie twórczego wykorzystania danych z poprzednich kampanii reklamowych wyprodukowała skuteczną reklamę miętówki Clorets. Następnie reżyser wraz z zespołem otrzymali za zadanie stworzenie konkurencyjnej reklamy.

Obie reklamy zostały następnie przedstawione obok siebie w japońskiej telewizji i poddane pod głosowanie. Konsumenci nie byli świadomi, która reklama była wyprodukowana przez robota. Reklama wytworzona ręką ludzką wygrała, ale bardzo niewiele dzieliło konkurentów (54 procent do 46 procent).

Jest to dowód na to, jak wielkie możliwości niesie sztuczna inteligencja, która jest w stanie przeanalizować ogromne ilości danych w znacznie krótszym czasie niż człowiek. Dodatkowo, skutecznie korzysta z tych danych w celu identyfikacji trendów i wysuwania propozycji dotyczących poprawy skuteczności kampanii.

Wielu konsumentów nie zdaje sobie jednak sprawy, że AI jest już ważnym graczem w świecie reklamy. W dużej mierze za pośrednictwem Facebooka, którego kierowane reklamy są już napędzane algorytmem, który pozwala przyswajać wiedzę na temat konsumenta.

1To my będziemy reklamować

Skoro mowa o Facebooku, to skalkulowane, delikatne impulsy skierowane na konsumentów, mogą być znacznie skuteczniejsze, niż praca agencji reklamowych. Zjawisko znane jest jako „User Generated Content„, czyli treści wytworzone przez użytkownika.

W dzisiejszych czasach opinie wyrażane na blogach czy recenzje produktów na YouTube mogą być dużo skuteczniejsze niż klasyczne formy reklamy. Internet roi się od „gwiazd, które za odpowiednie wynagrodzenie publikują swoje zdjęcie na profilu społecznościowym ubrani w rzeczy danej marki. Do tego biznesu trafia każdy, nawet dzieci. Tylko 1 na 10 osób uważa, że banery reklamowe i inne formy reklamy są wiarygodne, tymczasem 70 procent osób jest skłonnych zaufać recenzjom, które pochodzą od innych „zwykłych” użytkowników internetu.

To wskazuje drogę w kierunku nowego modelu reklamy, w którym to partnerzy marek są najlepszym producentem treści i najefektywniej rozpowszechniają zalety produktów. Może to oznaczać, że w niedalekiej przyszłości granica między konsumentem i marketingiem stanie się tak niewyraźna, że bardzo trudno będzie określić czy mamy do czynienia z reklamą, czy z autentyczną opinią.


Jeżeli chcesz być na bieżąco, polub fanpage Pomijane Wiadomości na Facebooku.

1 KOMENTARZ

  1. Reklama internetowa, informacja mobilna, kampanie dla firm w nowym modelu reklamy – to wszystko już się dzieje. Po lekturze tego artykułu pozostaje nam zastanowić się nad tradycyjną formą reklamy – czy też się zmieni lub jak ? Już obecnie gdyby nie wysokie koszty reklama OOH, billboardy, zostałyby wyparte przez interaktywne nośniki DOOH.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here