Dlaczego okna w samolotach są okrągłe, Pomijane Wiadomości,pomijane.pl

Chociaż niektórzy pasażerowie mogą być zbyt przerażeni, aby to zauważyć, to wielu z nas czasami zastanawia się, dlaczego okna w samolotach są okrągłe. Okna w domu są przecież prostokątne. Okna w samochodach mają różne kształty, ale generalnie są prostokątne. Dlaczego w samolotach jest zupełnie inaczej?

Okna stanowiły niebezpieczeństwo dla podróżujących

Od razu zapewniamy, że nie jest to wybór estetyczny. Samoloty w przeszłości zwykły mieć kwadratowe okna. Niestety były one powodem kilku katastrof lotniczych.

Gdy linie komercyjne nabrały rozpędu i zaczęły się dynamicznie rozwijać począwszy od 1950 roku, część samolotów zaczęła się wprost rozpadać w powietrzu. Dwa z nich, oba to modele De Havilland Komet, rozpadły się w ciągu dosłownie kilku miesięcy 1954 roku i spowodowały śmierć 56 osób. Śledczy wykryli wadę w narożnikach kwadratowych okien. To właśnie tam koncentrowały się przeciążenia przez co łatwo dochodziło do pęknięć i rozszczelnienia kabiny ciśnieniowej. Podczas jednego z badań okazało się, że do 70 procent obciążenia samolotu koncentrowało się na oknach z ostrymi kątami.

Okrągłe okna, które są w stanie rozproszyć tę presję bardziej równomiernie, od razu stały się nowym standardem w lotnictwie pasażerskim. Dodatkowo, w oknach są tak naprawdę trzy szyby: jedna bierze na siebie ciężar ciśnienia, kolejne wewnętrzne szyby pełnią funkcje awaryjne w przypadku gdyby szyba zewnętrzna pękła, co jest niezwykłą rzadkością.

Po co ten otwór u dołu?

Dlaczego okna w samolotach są okrągłe, Pomijane Wiadomości,pomijane.pl

Jeśli zastanawiasz się o co chodzi z tym małym otworem na dole każdego okna, to również mamy odpowiedź.

Oficjalna nazwa to otwór odpowietrzający i jest on wykorzystywany do regulacji wysokości ciśnienia, które przechodzi między szybami wewnętrzną i zewnętrzną. Krótko mówiąc, system zapewnia, że szyba zewnętrzna nosi największy nacisk, a gdyby doszło do sytuacji, która spowodowałaby dodatkowe obciążenie na oknie, to otwór sprawia, że część presji może przechodzić do wewnątrz.

Otwór odpowietrzający zabezpiecza także nasze okno przed zaparowaniem i pełni funkcje pochłaniające wilgoć, która utknie między szybami. Ostatecznie patrzenie przez okna w samolocie, to wielka frajda, prawda?


Jeżeli chcesz być na bieżąco, polub nasz fanpage na Facebooku.


ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here