Dzieci pamiętają swój język ojczysty

Pamiętamy swój język ojczysty, nawet jeśli wydaje nam się, że został on całkowicie zapomniany. Badania dowodzą, że dzieci budują swoją wiedzę o języku już w pierwszych miesiącach życia. Jeśli dziecko zmieni kraj zamieszkania i przestanie używać swojego języka ojczystego, to i tak zachowa nabyte w przeszłości zdolności językowe, choć będą one ukryte.

Badania nad językiem ojczystym

Dorośli obywatele Holandii, którzy przyjechali z Korei Południowej, po krótkim przeszkoleniu językowym, zdecydowanie przewyższali umiejętnościami koreańskiej wymowy osoby z grupy kontrolnej.

Naukowcy twierdzą, że rodzice powinni jak najwięcej rozmawiać z dziećmi we wczesnym okresie życia. Dr Jiyoun Choi z Uniwersytetu Hanyang w Seulu prowadziła nietypowe badania.

Jest to pierwsze badanie, które pokazuje, że wczesne doświadczenia językowe dzieci dają im zdecydowaną przewagę niemal dekadę później. Nawet jeśli uważają, że język ojczysty został całkowicie zapomniany.

To odkrycie wskazuje, że podstawy wiedzy i znajomości języka są kształtowane na bardzo wczesnym etapie życia człowieka. Co więcej, wiedza ta jest przechowywana nawet, jeżeli w przyszłości dziecko nie będzie korzystało z danego języka. Ujawnia się natomiast w procesie uczenia się.”

Pierwsze miesiące życia odgrywają bardzo ważną rolę

Dzieci pamiętają swój język ojczysty

W badaniu brali udział dorośli w wieku około 30 lat, którzy zostali adoptowani przez rodziny holenderskie. Po krótkim szkoleniu ich zadaniem było wypowiadanie spółgłosek koreańskich. Warto dodać, że koreańskie spółgłoski w niczym nie przypominają tych, których używa się w języku holenderskim. Uczestnicy zostali porównani z grupą osób dorosłych, które nigdy w swoim życiu nie miały kontaktu z językiem koreańskim. Ich zdolności były oceniane przez rodzimych Koreańczyków.

Okazało się, że ci, którzy w pierwszych miesiącach życia mieli kontakt z językiem koreańskim, posiadali zdecydowanie większe umiejętności w wypowiadaniu spółgłosek. Ich zdolności przekroczyły najśmielsze oczekiwania oceniających.

Nauka języka we wczesnym okresie życia jest procesem abstrakcyjnym

Między dziećmi, które były adoptowane w wieku do sześciu miesięcy oraz tymi, które znalazły nową rodzinę po 17 miesiącach życia, nie zauważono różnicy w zdolności do przyswojenia języka ojczystego. Sugeruje to, że zachowana znajomość języka nie jest silnie zależna od ilości doświadczenia.

Dr Jiyoun Choi ma 2 praktyczne rady dla rodziców:

  • Pamiętajcie, że proces uczenia się języka odbywa się na bardzo wczesnym etapie życia dziecka. Fundamenty znajomości języka są budowane w pierwszych miesiącach życia.
  • Starajcie się rozmawiać z dziećmi jak najwięcej, ponieważ chłoną każde wasze słowo.

Od dawna wiadomo, że podstawy do mówienia i słuchania języka ojczystego są kształtowane na bardzo wczesnym etapie życia. Ale do tej pory nie wiedzieliśmy, że nauka języka na wczesnym etapie jest procesem abstrakcyjnym.


Jeżeli chcesz być na bieżąco, polub fanpage Pomijane Wiadomości na Facebooku.

ŹRÓDŁOBBC
UDOSTĘPNIJ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here