Czy chroniczne głodowanie może być zdrowe?

Czy chroniczne głodowanie może być zdrowe? Okazuje się, że tak. Głodówka stosowana przynajmniej pięć dni w miesiącu, opóźnia procesy starzenia się i zmniejsza ryzyko wystąpienia schorzeń związanych z wiekiem.

Stosowanie głodówki i nauka

Obecnie jest to jeden z „najgorętszych trendów w żywieniu„, choć nie jest to pomysł nowy. Badania laboratoryjne wykazały, że wielokrotne, ekstremalne ograniczanie kalorii w diecie powstrzymuje procesy starzenia się. Wszelkie dotychczasowe testy laboratoryjne były przeprowadzane na zwierzętach, zatem wnioski nie mogły być w stu procentach przełożone na ludzi. Co wiemy na pewno, to że ekstremalne głodowanie ma szkodliwy wpływ na ciało, ponieważ znacząco zmniejsza gęstość kości i ilość tkanki mięśniowej. Teraz, po raz pierwszy badania udowodniły, że chroniczne ograniczanie dostępu do pożywienia, może wpływać pozytywnie na zdrowie człowieka i wydłużać długość życia.

Laboratoryjna małpa pobiła rekord długowieczności

Czy chroniczne głodowanie może być zdrowe?

W artykule opublikowanym w Nature Communications badacze z University of Wisconsin-Madison oraz National Institute on Aging opublikowali raport z badań przeprowadzonych na makakach. Wyniki są podobne, do tych, które otrzymano wcześniej w przypadku szczurów. Ze względu na duże podobieństwa między ludźmi a małpami, z bardzo dużym prawdopodobieństwem podobne rezultaty uzyskamy u ludzi.

Naukowcy rozpoczęli ograniczanie kaloryczności diety małp o 30%, gdy te miały 16 lat. Obecnie jedna z nich ma 43 lata i tym samym ustanowiła rekord długowieczności dla tego gatunku (to odpowiednik 130 lat u człowieka). Na podstawie wyników drugiego badania, gerontolog Valter Longo z Uniwersytetu Południowej Kalifornii (U.S.C.) doszedł do wniosku, że nie trzeba pościć przez cały czas, aby cieszyć się pozytywnymi skutkami głodowania. Wszystko, co trzeba zrobić, to stosować głodówkę kilka razy w miesiącu. Schemat powtarzać przez trzy kolejne miesiące i pewnym okresie powtórzyć cykl. “Jest to bezpieczna i skuteczna metoda redukcji poziomów ryzyka związanego ze starzeniem się i chorobami wynikającymi ze starości„.

Czy powinniśmy zatem przejść na głodówkę?

Czy chroniczne głodowanie może być zdrowe?

Rozalyn Anderson, prowadząca badania w Wisconsin, nie do końca popiera taki styl odżywiania:

Życie jest wystarczająco trudne bez angażowania się w drakońską dietę„, mówi. „My jako badacze, studiujemy tak naprawdę procesy starzenia, chcemy je poznać i zrozumieć. To badanie nie ma na celu wypracowania rekomendacji do stosowania takiej, czy innej diety.

Rzeczywiście wyniki mogą sugerować, że oto znaleźliśmy cudowny sposób na wydłużenie ludzkiego życia i wyeliminowanie chorób. Zamiast stosować wiele różnych zasad, stosujemy jedną metodę, która radzi sobie ze wszystkim.

W innym badaniu, które było prowadzone na ludziach, 25% osób przerywało swój udział, ponieważ utrzymanie diety było niezwykle trudne. Uczestnicy mieli wprowadzoną dietę roślinną, która składała się z zupy warzywnej, batonów energetycznych, napojów energetycznych oraz suplementów mineralnych i witaminowych. Korzyści dla zdrowia, jakie zaobserwowano, to: zmniejszenie masy ciała i lepszy poziom glukozy, trójglicerydów i cholesterolu. Doskonałe wyniki utrzymywały się przez okres do trzech miesięcy, pomimo tego, że uczestnicy badania powrócili do swojej regularnej diety. Masa mięśniowa i gęstość kości pozostały niezmienione, co jest bardzo istotne.

Niezależnie od opublikowanych badań, długowieczność u ludzi wciąż jest nieprzewidywalnym efektem niezliczonych różnic w biologii, indywidualnych zachowaniach i okolicznościach życia.

Prowadzonym stylem życia możemy sobie pomóc lub zaszkodzić, jednak nie czyńmy z diety magicznego środka na nieśmiertelność.


Jeżeli chcesz być na bieżąco, polub fanpage Pomijane Wiadomości na Facebooku.

ŹRÓDŁOScientific American
UDOSTĘPNIJ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here