Czy kofeina pomaga w sporcie? Pomijane Wiadomości, pomijane.pl

Nawet jeżeli bardzo lubimy swoją pracę, to zdarza się, że w ciągu dnia odczuwamy zmęczenie. Wielu z nas sięga wówczas po kawę z nadzieją, że kofeina doda nieco energii i wigoru. Podobnie rzecz się ma w przypadku sportu, który jest świetną zabawą, ale z czasem bywa też męczący. Czy odrobina kawy lub zimnej coli pomaga być lepszym sportowcem i osiągać lepsze wyniki?

Odpowiedź nie jest jednoznaczna, bo w dużej mierze zależy od sportu, jaki uprawiasz. W 2000 roku Jack Hartley z Wydziału Psychologii Vanderbilt podważył trzy główne teorie opisujące wpływ kofeiny na sportowców.

Kofeina może przyczynić się do poprawy wytrzymałości

Czy kofeina pomaga w sporcie? Pomijane Wiadomości, pomijane.pl

Badania związane z wpływem kofeiny na sportowców dały niejednoznaczne wyniki, ale te konkretne dane są dość czytelne. Hartley cytuje badania T.E. Grahama, w których wzięli udział biegacze długodystansowi. Graham stwierdził, że sportowcy, którzy brali tabletki z kofeiną na godzinę przed rozpoczęciem ćwiczeń, byli w stanie biec w wysokim tempie (85% procentowa konsumpcja tlenu) 7,5 do 10 minut dłużej.

Zgodnie z tym, co twierdzi Hartley kofeina poprawia naszą wydolność, ponieważ zmusza organizm do spalania większej ilości tłuszczu i mniej węglowodanów. „Glikogen jest głównym paliwem dla mięśni, ale tłuszcz jest najbardziej obfitym źródłem, które organizm wykorzystuje, aby generować energię. Kofeina dostaje się do organizmu i zmusza pracujące mięśnie, aby wykorzystywały tak dużą ilość tłuszczu, jak to tylko możliwe. Opóźnia to wyczerpanie glikogenu.” Kiedy organizm najpierw spala tłuszcz zamiast glikogenu, zachowuje paliwo dla mięśni na później, pozwalając pracować im mocniej i dłużej.

Inne badania wykazały podobne wyniki. Podczas testów u rowerzystów, podczas 30 kilometrowej czasówki, udało się wygenerować 3,5 procent więcej mocy.

Dla wszystkich, którzy uprawiają sporty wytrzymałościowe, takie jak jazda na rowerze lub bieganie może to być doskonała wiadomość i sposób na łatwe poprawienie wyników filiżanką kawy.

Kofeina może poprawić skupienie i szybkość reakcji

Czy kofeina pomaga w sporcie? Pomijane Wiadomości, pomijane.pl

Każdy, kto rozpoczyna dzień od dawki kofeiny zawartej w kawie, będzie ręczył za prawdziwością tej tezy. I rzeczywiście, badania to potwierdzają. Nie jest jasne jednak, jaki jest najlepszy sposób na pełne wykorzystanie wpływu kofeiny.

Oto co wiemy: kofeina jest sprawdzonym stymulantem centralnego układu nerwowego. Wpływa na rdzeń i korę mózgu, a nawet jeśli jest przyjmowana w dużych dawkach, na rdzeń kręgowy. Badania wykazały, że spożycie kofeiny może zwiększać zdolność koncentracji przez 1-3 godzin. Efektem jest szybsze myślenie i szybsze reakcje, co może być przydatne w wielu sportach, gdzie liczy się szybkość podejmowanych decyzji.

Tam gdzie liczy się szybkość, kofeina daje dodatkowego “kopa”

Okazuje się, że w tej kwestii wielu z nas przecenia magiczny wpływ kofeiny. Badania wykazały, że tam gdzie wymagany jest szybki impuls energii, ma ona niewielki wpływ. Niektóre badania sugerują, że może pomóc wzmocnić skurcze mięśni, zatem jeśli podnosisz ciężary, to kofeina może dać ci nieco przewagi. W tej kwestii badania jednak nie wydają się rozstrzygające.

Czy warto korzystać z kofeiny ?

Czy kofeina pomaga w sporcie? Pomijane Wiadomości, pomijane.pl

Spróbujmy zastosować tę wiedzę w życiu przeciętnego człowieka. Czy osoba, która okazjonalnie, lub nawet regularnie, ale nie wyczynowo, uprawia sport, powinna zawracać sobie głowę kofeiną? Jakąkolwiek decyzję podejmiecie, warto ją zawsze skonsultować z lekarzem. Hartley zwraca uwagę, że większość lekarzy nie zaleca stosowania kofeiny do polepszania swojej wydolności i wyników sportowych, ponieważ może to mieć negatywne skutki dla zdrowia. Niepożądane reakcje, to problemy ze snem, nudności, skurcze, niepokój, bóle głowy, brak stabilności układu pokarmowego.

Jeśli masz zamiar korzystać z kofeiny, ważne jest, aby poznać swoje granice i reakcje swojego organizmu. Jeżeli regularnie pijesz kawę, to kubek na godzinę przed startem nie zrobi ci krzywdy. Jeżeli jednak nie wiesz jak zareagujesz na kofeinę, to lepiej nie stosować jej przed, na przykład, dłuższym biegiem, gdyż konsekwencje mogą być zaskakująco przykre.

Hartley daje dwie wskazówki dotyczące stosowania kofeiny. Po pierwsze, najlepiej zażyć kofeinę na 2-3 godziny przed rozpoczęciem ćwiczeń. Wchłanianie kofeiny trwa około dwóch godzin i dopiero po tym czasie nasz organizm zacznie wytwarzać energię głównie z tłuszczu. Ponadto, jeżeli przed tobą ważne zawody i zależy ci na dobrym wyniku, powstrzymaj się od używania kofeiny na 3-4 dni przed startem. Dzięki temu poziom tolerancji dla kofeiny spadnie, zwiększając tym samym jej wpływ na organizm. Ale pamiętajmy, zawsze najlepiej skonsultować tę sprawę z lekarzem.


Jeżeli chcesz być na bieżąco, polub fanpage Pomijane Wiadomości na Facebooku.

UDOSTĘPNIJ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here