Kolor czerwony zwiększa atrakcyjność?

Czy czerwony kolor naprawdę zwiększa naszą atrakcyjność? To chyba jedna z najprostszych i najbardziej oczywistych rad jakie można dać komuś, kto pragnie przyciągnąć partnera – ubierz się na czerwono. Wiele badań, w większość przypadków prowadzonych na mężczyznach mających ocenić atrakcyjność kobiety, pokazało, że czerwień zwiększa atrakcyjność i podnosi seksapil. Powodów doszukuje się w naszej ewolucyjnej przeszłości – czerwony kolor w królestwie zwierząt także często wskazuje na zainteresowanie seksualne i dostępność, gotowość do kopulacji. W przypadku ludzi jest to uzupełnione przez konotacje kulturowych, gdzie czerwień jest kolorem namiętności i seksu.

Zaskakujące wyniki nowych badań

Ale w psychologii nie ma spraw oczywistych. Zespół holenderskich i brytyjskich naukowców opublikował w ogólnodostępnym czasopiśmie Evolutionary Psychology, trzy próby odtworzenia efektu czerwieni, w tym sprawdzenia, czy efekt jest silniejszy w kontekście związków krótkoterminowym, co byłoby zgodne z poglądem, że kolor czerwony jest sygnałem dostępności seksualnej. Okazało się jednak, że badania nie tylko nie wykryły efektu przyciągania seksualnego, ale i każdy z trzech eksperymentów nie wykazał jakiegokolwiek wpływu czerwieni na atrakcyjność.

Proste i powszechne wyobrażenie, że kolor czerwony zwiększa atrakcyjność, zwłaszcza kobiet w oczach mężczyzn, już wcześniej zostało podważone w dużym badaniu opublikowanym na początku 2016 roku. Próbowano użyć efektu czerwieni, aby kelnerka otrzymywała większe napiwki. Wbrew oczekiwaniom, mężczyźni dawali mniejsze napiwki kelnerkom ubranym właśnie na czerwono. Inne badanie wykazało, że czerwony czyni atrakcyjniejszym, ale jedynie w porównaniu do kilku innych kolorów, nie od wszystkich.

Kolor czerwony zawodził w 3 kolejnych eksperymentach

Kolor czerwony zwiększa atrakcyjność?

Leonard Peperkoorn i jego koledzy przepadali 206 młodych mężczyzn (wszyscy heteroseksualni, z wyjątkiem dwóch, którzy opisali siebie jako biseksualiści), aby ocenić atrakcyjność kobiety przedstawionej na zdjęciu na stronie randkowej. Badacze pytali także, czy mężczyźni chcieliby uprawiać z nią seks. Kobieta została pokazana ubrana na czerwono, czarno lub biało. Niektórzy mężczyźni postrzegali kobietę w kontekście znajomości na jedną noc, inni poszukiwali partnerki długoterminowej. Niezależnie od kontekstu, kobieta nie została wcale oceniona jako bardziej atrakcyjna seksualnie i nie była bardziej pożądana gdy była ubrana na czerwono. Ponadto mężczyźni powiedzieli, że kolor jej ubrania były najmniej istotnym czynnikiem w ocenie. W kolejnej, drugiej próbie, takie same negatywne wyniki stwierdzono wśród niemal 200 heteroseksualnych, amerykańskich mężczyzn.

Następnie badacze podjęli się przeprowadzenia bardziej bezpośredniej replikacji wcześniejszych badań. Zrekrutowano 433 mężczyzn, aby oceniali tę samą kobietę. Tym razem, mężczyźni oceniali seksualną dostępność i atrakcyjność kobiety niezależnie od tego czy była ubrana w czerń, biel czy czerwień. w każdym kolorze była równie atrakcyjna. Co ciekawe nie stwierdzono tutaj różnic pomiędzy grupami wiekowymi. Podobnie wpływu na ocenę nie miał fakt, bycia aktualnie w związku lub nie.

Powszechne przekonanie może być błędne

Kolor czerwony zwiększa atrakcyjność?

Nowe badania nie są jeszcze ostateczną wyrocznią dla prawdziwości faktu, czy czerwień czyni nas atrakcyjniejszymi, czy nie. Czerwony może mieć dużo większe znaczenie w realnych interakcjach. Laboratorium rządzi się swoimi prawami. Badania były prowadzone z wykorzystaniem zdjęć statycznych, tymczasem kolor może sprawiać, że wszelkie gesty i zachowania będą interpretowane jako bardziej zalotne.

Jednak Peperkoorn uważa, że zasadnym jest zadanie pytania o „podstawy naukowe powszechnego przekonania o tym, że kolor czerwony wpływa na nasze preferencje w znajdywaniu partnera„. Podkreśla także, że dotychczasowe badania były przeprowadzane na małych próbach i zachęca innych do wykonywania prób replikacji swoich badań na większej liczbie ludzi. „Uważamy, że jeżeli kolor czerwony rzeczywiście ma wpływ na preferencje człowieka, to jest to jest on bardzo słaby„.


Jeżeli chcesz być na bieżąco, polub fanpage Pomijane Wiadomości na Facebooku.

UDOSTĘPNIJ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here