metro nowy jork historia - Pomijane Wiadomości

W 1904 roku zostało oficjalnie otwarte nowoczesne, jan na ówczesne standardy i funkcjonujące do dzisiaj, metro w Nowym Jorku. Na zawsze zmieniło ono transport miejski aglomeracji. Większość ludzi jednak nie wie, że nie było to pierwsze metro w tym mieście.

Z powodu straszliwego zatłoczenia panującego na Broadwayu, Alfred Ely Beach (młody właściciel firmy Scientific American) wypracował ideę budowy podziemnej kolejki, która do napędzania używałaby olbrzymiego wentylatora, zasysając wagon w tę i z powrotem. Ze względu na korupcję komisarza robót publicznych Williama Tweeda, Alfred Ely musiał uzyskać zgodę na budowę tunelu udając, że tworzy system dostarczania poczty.

alfred-beach-metro Pomijane Wiadomości pomijane.plAlfred Ely Beach wraz z niewielką grupą robotników zaczął kopać tunel pod Broadwayem pod osłoną nocy. Całe przedsięwzięcie miało zostać utrzymane w tajemnicy, toteż piach był ukrywany w piwnicy budynku, który pomysłodawca zakupił w tym właśnie celu. Prace szły dobrze, ale kilka tygodni przed ich zakończeniem prasa w postaci New York Tribune zwęszyła ich projekt i całe przedsięwzięcie stało się publiczne. Od tego momentu zespół Alfreda Ely pracował jeszcze szybciej, aby zakończyć budowę tunelu w możliwie krótkim czasie i wreszcie, w wielkim stylu, kolejka oddana została do użytku w dniu 1 marca 1870 roku. Za cenę dwudziestu pięciu centów od pasażer, można było odbyć podróż z Warren Street do Murray Street. Kolejka cieszyła się wielką popularnością i odniosła ogromny sukces – przewieziono ponad 400 tysięcy pasażerów w pierwszym roku działalności.

Niestety Tweed był oburzony i zawetował wszelkie przyszłe plany rozszerzeń tego pierwszego metra w Nowym Jorku. Dalekosiężne plany nie podobały się także właścicielom nieruchomości na Broadwayu, gdyż obawiali się oni, że budowa tunelu pod miastem sprawi, że budynki ulegną uszkodzeniu lub zawaleniu. Tweed w końcu został jednak skazany za korupcję, właścicieli udało się przekonać wynikami badań i ekspertyzami, a Alfredowi Ely zezwolono na wznowienie prac nad rozbudową systemu. Niestety wszyscy prywatni inwestorzy szybko zniknęli z powodu początków nadchodzącego kryzysu gospodarczego 1873 roku. Twórca pierwszego metra w Nowym Jorku zmarł 1 stycznia 1896 roku nie realizując swojego wizjonerskiego projektu.


Jeżeli chcesz być na bieżąco, to nie zapomnij polubić nasz fanpage na Facebooku.

UDOSTĘPNIJ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here