otyłość - Pomijane Wiadomości

Nowe badania Wydziału Nauk Psychologicznych na Uniwersytecie w Liverpoolu sugerują, że wzrost liczby marek spożywczych w diecie jednostek, prowadzi do spożywania nadmiernej ilości pokarmów.

Szybki rzut okiem na półki sklepowe w supermarkecie, może przyprawić o zawrót głowy. Biorąc pod uwagę ilość produktów, od popcornu do płatków owsianych i zupy pomidorowej, łatwo jest stwierdzić, że często samo podjęcie decyzji zakupowej, stanowi duży problem dla konsumenta. Najnowsze badania sugerują, że tak duże pole wyboru może również wpływać na obwód naszej talii, a tym samym otyłość.

Wierność jednej marce popłaca

Badanie opublikowane w czasopiśmie PLOS ONE, pokazuje, że postawienie konsumenta w sytuacji dokonania wyboru z wielu różnych marek tego samego produktu spożywczego, będzie prowadziło, do spożywania go w większej ilości, niż w rzeczywistości on tego potrzebuje. Naukowcy poprosili o udział w badaniu prawie 200 osób, które regularnie jedzą pizze pepperoni. W badaniu pojawiło się ponad 70 różnych marek pizzy, a zawartość kalorii wahała się w granicach ponad 300%. Następnie naukowcy porównali nawyki żywieniowe ludzi, którzy regularnie jedli wiele odmian pizzy z osobami, które regularnie spożywają pizze wyłącznie jednej marki.

Wyniki dowodzą, że ludzie, którzy systematycznie jedli produkty wielu różnych marek, częściej postrzegali swoje posiłki jako niesatysfakcjonujące i niepełne. W konsekwencji byli bardziej skłonni do przejadania się, aby uniknąć głodu w późniejszym czasie.

Wysoka zmienność produktów spożywczych sprawia, że ludziom trudniej zarządzać swoją konsumpcją

„Wydaje się, że wysoka zmienność produktów spożywczych sprawia, że ludziom trudniej zarządzać swoją konsumpcją. Ukazuje nam to nową cechę diety panującej w państwach rozwiniętych, która posiada potencjalnie istotne konsekwencje dla zdrowia publicznego”, podsumowuje autor badania Charlotte Hardman, wykładowca Wydział Nauk Psychologicznych na Uniwersytecie w Liverpoolu.

Klęska obfitości

Odkrycia sugerują, że posiadanie wielu opcji wyboru, może zakłócić uczucia zaspokojenia głodu. Historycznie rzecz biorąc, nasza zdolność do regulowania własnych oczekiwań, co do sytości pożywienia, oparta jest na doświadczeniach sensorycznych. Naukowcy dowodzą, że wielorakość marek produktów, które posiadają ten sam smak, ale niekoniecznie tę samą ilość kalorii, może przerastać nasze zdolności percepcji, a w połączeniu z innymi niesprzyjającymi czynnikami wywołać otyłość.


Jeżeli chcesz być na bieżąco, to nie zapomnij polubić nasz fanpage na Facebooku.

ŹRÓDŁOPLOS ONE
UDOSTĘPNIJ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here