Paliwo wysokooktanowe, Pomijane Wiadomości, pomijane.pl

Paliwo wysokooktanowe kojarzy się z większą wydajnością silnika i dbałością właściciela o swój samochód. Czy słusznie?

W ciągu ostatnich 12 miesięcy kierowcy w Stanach Zjednoczonych stracili 2,1 miliarda dolarów płacąc za paliwo wysokooktanowe, podczas gdy standardowe paliwo jest równie dobre dla ich samochodów – dowodzi Amerykańskie Stowarzyszenie Motoryzacyjne (The American Automobile Association, w skrócie AAA) będące organizacją non-profit.

Paliwo wysokooktanowe, oszustwo dźwignią handlu?

Przez wiele lat przedsiębiorstwa paliwowe napędzały machinę marketingową, aby wywołać u konsumentów przekonanie, że przynajmniej okazjonalne, a już najlepiej częste wlewanie do baku paliwa typu premium, będzie ucztą dla naszych samochodów – wyczyści silnik pojazdu, wpłynie na wzrost wydajności i w dłuższej perspektywie sprawi, że zaoszczędzimy pieniądze.

Badania wykazały jednak, że w przypadku samochodów zdolnych do pracy na zwykłej benzynie, nie ma absolutnie żadnej różnicy między paliwami typu premium, a tymi regularnymi. Nie stwierdzono różnic pod względem mocy silnika, zużycia paliwa lub niższej emisji spalin.

nie ma absolutnie żadnej różnicy między paliwami typu premium, a tymi regularnymi

„Gdy pojazd jest zaprojektowany do pracy na regularnym paliwie, kierowcy nie traktują swych pojazdów w żaden szczególny sposób korzystając z paliw wysokooktanowych” – stwierdza AAA w referacie opublikowanym 20 września 2016 roku.

Według aktualnych danych Energy Information Administration, udział paliw premium w rynku stale wzrasta, a w sierpniu i wrześniu tego roku uzyskał 11% całego rynku w USA, najwięcej od ponad 10 lat. Rosnący popyt prawdopodobnie napędzany jest obserwowanymi od pewnego czasu spadkami cen na stacjach paliwowych oraz sprzedażą pojazdów lekkich, w przypadku których producenci zalecają korzystanie z paliwa wysokooktanowego, gdyż wówczas gwarantują podawane wartości dotyczące mocy oraz ilości spalanej benzyny. Warto dodać, że w Stanach Zjednoczonych wybór przy pdystrybutorze wygląda nieco inaczej niż w Europie. Standardowe paliwo to 87, na stacjach dostaniemy również 89 oraz najdroższe paliwo premium o zawartości oktanów 91/93. Zauważmy, że to nadal dużo mniej niż sprzedawane w Polsce paliwa 98. Skoro zatem Amerykanie przepłacają za paliwo 93, to jak nazwać zachowanie konsumenta polskiego lejącego paliwo 98?

Są lepsze sposoby, aby zadbać o samochód

Przedsiębiorstwa paliwowe zarabiają krocie na błędnych przekonaniach ludzi, wspierając je kosztownymi, ale jednak szybko zwracającymi się kampaniami reklamowymi, gdzie wmawiają konsumentom, że droższe paliwa mają zbawienny wpływ na silniki w ich samochodach.

„Chcesz naprawdę zadbać o swój samochód?” – pisze w oświadczeniu organizacja AAA – „To nie przegap daty przeglądu i omijaj stacje, których renomy i jakości sprzedawanego paliwa nie jesteś pewien.”

Badania dotyczą rynku amerykańskiego, ale nie sposób nie odnieść ich do rodzimego rynku, gdzie giganci przemysłu paliwowego na każdym kroku starają się sprzedać kierowcom droższą, rzekomo lepszą benzynę.


Jeżeli chcesz być na bieżąco, to nie zapomnij polubić nasz fanpage na Facebooku.

UDOSTĘPNIJ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here