Przemysł cukierniczy, Pomijane Wiadomości, pomijane.pl

Przemysł cukierniczy już w 1960 roku rozpoczął finansowanie badań, podważających wpływ cukru na choroby serca. Po części, wskazując na tłuszcz jako głównego winnego. Tak wynika z analizy nowo odkrytych dokumentów.

Przemysł cukierniczy zdemaskowany

Analiza opublikowana w poniedziałek w czasopiśmie JAMA Internal Medicine opiera się na nowo odkrytej korespondencji pomiędzy grupą handlującą cukrem a naukowcami na Uniwersytecie Harvarda. Jest to najnowszy przykład pokazujący jak producenci żywności i napojów próbują kształtować społeczne opinie i wiedzę na temat żywienia.

W 1964 roku stowarzyszenie producentów obecnie znane jako Sugar Association (Stowarzyszenie Cukiernicze) prowadziło wewnętrzne rozmowy na temat „negatywnych postaw wobec cukru”. Według dokumentów wykopanych z archiwów państwowych, było to reakcją na pojawiające się badania łączące cukier z chorobami serca. W następnym roku przemysł cukierniczy zatwierdził „Projekt 226”, który uruchomił przekaz pieniężny skierowany do naukowców z Harvardu o równowartości dzisiejszych 48.900 dolarów. Ich zadaniem było napisanie artykułu naukowego.

„Zapewniam was, że to jest to, czego oczekiwaliśmy, nie możemy się doczekać, gdy trafi do druku”

Powstały artykuł opublikowany w 1967 roku stwierdził, że „nie ma wątpliwości”, że obniżenie poziomu cholesterolu i tłuszczów nasyconych jest jedyną konieczną zmianą w diecie, która pozwoli zapobiec chorobom serca. Badacze przeceniali znaczenie dostępnych materiałów obarczających tłuszcze i cholesterol, a minimalizowali znaczenie danych o cukrze.

„Zapewniam was, że to jest to, czego oczekiwaliśmy, nie możemy się doczekać gdy trafi do druku.” – pisał do jednego z autorów, pracownik stowarzyszenia przemysłu cukierniczego.

Kwestia finansowania i rola przemysłu cukrowniczego nie zostały ujawnione, gdy artykuł został opublikowany przez New England Journal of Medicine.

W artykule opublikowanym w poniedziałek, profesor żywienia Marion Nestle z Uniwersytetu w Nowym Jorku zaznaczyła, że przez dziesiątki lat po badaniu, naukowcy i urzędnicy służby zdrowia skupiali się na redukcji tłuszczów nasyconych, a nie cukru, aby zapobiec chorobom serca. „Choć naukowcy wciąż pracują nad tym, aby zrozumieć powiązania między dietą a chorobami serca, ich główna uwaga w ostatnich latach skupia się na cukrach” – powiedziała profesor Nestle.

Cristin Kearns
Cristin Kearns

Opublikowane odkrycia są częścią realizowanego przez byłą dentystkę, Cristin Kearns, projektu który ma na celu wyjawić kilkudziesięcioletnie wysiłki przemysłu cukierniczego, aby szkodzić naukowym odkryciom łączącym cukier z negatywnymi skutkami zdrowotnymi, w tym z cukrzycą. Najnowsze prace, opublikowane w czasopiśmie JAMA Internal Medicine, opierają się przede wszystkim na 31 stronach korespondencji między grupą stowarzyszającą producentów cukru, a jednym z naukowców z Harvardu, który pisał artykuł na zamówienie.

Wątpliwe badania finansowane przez gigantów, to norma

Firmy takie jak Coca-Cola czy Kellogg’s, ale również grupy producentów rolnych czy mięsa, regularnie finansują badania, które stały się częścią literatury naukowej. Są one cytowane przez innych badaczy i reklamowane w wielu komunikatach prasowych.

Firmy twierdzą, że przestrzegane są standardy naukowe, a wielu badaczy uważa, że finansowanie ze strony przemysłu ma kluczowe znaczenie dla rozwoju nauki, biorąc pod uwagę rosnącą konkurencję dla funduszy rządowych. Krytycy mówią, że takie badania są często zwykłym marketingiem i reklamą pod przykryciem. W rzeczywistości niweczą wysiłki na rzecz poprawy zdrowia publicznego.

„Sponsoring firmy spożywczej, będący celową manipulacją czy nie, podważa zaufanie społeczeństwa do nauki o żywieniu” – powiedziała profesor Nestle, długoletni krytyk finansowania branży nauki.

Zachowajmy dystans wobec sponsorowanych badań

Autorzy analizy zaznaczają, że nie byli w stanie przesłuchać kluczowych osób wymienionych w dokumentach, ponieważ już nie żyją. Autorzy zauważają także, że nie ma bezpośrednich dowodów, aby przemysł cukierniczy napisał lub zmieniał jakkolwiek rękopis pracowników Harvardu. Piszą także, że daje to ograniczony wgląd w działalność przemysłu cukrowniczego oraz, że inne branże kształtujące dyskusję na temat chorób serca nie były badane.

Niemniej jednak podkreślają, że wszyscy powinniśmy rozważyć przywiązywanie mniejszej wagi do badań finansowanych przez branżowych gigantów. Jest to obecnie powszechną praktyką w środowisku naukowym, a to jaką rolę odgrywają sponsorzy, nie zawsze jest oczywiste.

W listopadzie 2015 roku, Associated Press dotarło do wiadomości email pokazujących, że Coca-Cola odegrała kluczową rolę w tworzeniu organizacji non-profit, która twierdziła, że jej zadaniem jest walka z otyłością. Chociaż grupa publicznie dementowała plotki i zapewniała że Coca-Cola nie ma żadnego wpływu na jej działania, to krążące dokumenty temu zaprzeczały. Coca-Cola później przyznała, że działała w tej kwestii w sposób nieprzejrzysty, a organizacja szybko rozpadła się.


Jeżeli chcesz być na bieżąco, to nie zapomnij polubić nasz fanpage na Facebooku.


 

1 KOMENTARZ

  1. Polecam film „Cały ten cukier” oraz ważną książkę „Nowoczesne zasady odżywiania”, gdzie autor cały rozdział poświęca wątpliwej wiarygodności badań sponsorowanych, m.in. tych dotyczących wpływu cukru na ludzki organizm.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here