Turcja pracuje nad stworzeniem krajowej wyszukiwarki internetowej i poczty e-mail, które będą zgodne z kulturą i wartościami kraju. O planach w wywiadzie telewizyjnym poinformował Ahmet Arslan, minister komunikacji.

Arslan podkreślił pilną potrzebę utworzenia krajowych serwisów w wywiadzie udzielonym na żywo w telewizji NTV. Minister powoływał się na konieczność przechowywania danych użytkownika w granicach Turcji oraz możliwości zagwarantowania pełnej kontroli nad strumieniem przepływających informacji.

Już kilka tygodni temu pojawiły się pierwsze informacje sugerujące, że Turcja będzie chciała wprowadzić zmiany w tureckim internecie. Wywiad telewizyjny był jednak pierwszym momentem, kiedy ujawnione zostały konkrety dotyczące projektu. Oczywiście detale takie jak nazwa usługi i struktura organizacyjna nie zostały ogłoszone.

Analiza e-maili i zapytań wyszukiwarek

Seria szkodliwych przecieków z 2016 roku uwydatniła zależność tureckich władz od popularnej amerykańskiej usługi poczty Gmail. Rosnące napięcia pomiędzy Turcją i Zachodem sprawiają, że władze w Stambule chcą, poprzez wprowadzenie lokalnych usług, zminimalizować potencjalną infiltrację prowadzoną przez USA i ich sojuszników.

Nowe rewelacje pojawiły się zaledwie kilka dni po tym, jak w rządowej gazecie napisano o konieczności ścisłej ochrony danych oraz przesunięciu akcentów na rynku usług internetowych w stronę lokalnych rozwiązań. Minister Arslan podkreślił potrzebę budowania lokalnej wiedzy w dziedzinie technologii i opowiadał o ambicjach rządu, aby wyeksportować system na inne rynki.

Skutki gospodarcze i kulturowe

Turcja uruchomi krajowy odpowiednik Google i Gmail, aby chronić swoją kulturę

Krajowe wyszukiwarki nie są niczym nowym. Są używane w Chinach, Rosji i Iranie. Światowi giganci na rynku podobnych usług jak wyszukiwarka Google, Yahoo Mail i Gmail są zazwyczaj, choć nie zawsze, blokowane przez władze wymienionych krajów, co ma zachęcić obywateli do przyjęcia krajowych rozwiązań.

Niedawne badania pokazały, że krajowe wyszukiwarki mogą zapewnić korzyści ekonomiczne poprzez zachowanie przychodów z reklam, a także zwiększyć trafność wyników wyszukiwania. Są także bardzo skuteczne w ograniczaniu obcych wpływów kulturowych, niezgodnych z wartościami narodowymi.

Jednak w polityce izolowania obywateli tureckich od społeczności międzynarodowej jest duże ryzyko. Niepożądanym efektem może być powstanie dodatkowych barier w handlu międzynarodowym.

Zagraniczni przedsiębiorcy, w tym PayPal, Amazon i eBay już dzisiaj nie mogą prowadzić biznesu w Turcji, a Twitter, Facebook i YouTube są często dławione, aby ograniczyć wolność słowa oraz krytykę tureckich władz.


Jeżeli chcesz być na bieżąco, polub fanpage Pomijane Wiadomości na Facebooku.

ŹRÓDŁOturkeyblocks
UDOSTĘPNIJ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here