Czy warto zażywać suplementy diety i witaminy? Pomijane Wiadomości, pomijane.pl

Suplementy diety, jak minerały i witaminy, potrafią być naprawdę kosztowne. Biorąc je regularnie możesz mieć wrażenie, że prowadzisz zdrowszy tryb życia. Jednak wiele badań naukowych sugeruje, że suplementy nie zawsze są korzystne. Zażywanie niektórych z nich może nawet przynieść więcej szkody niż pożytku.

Czy suplementy zawsze są korzystne dla zdrowia?

Dla niektórych ludzi suplementy witaminowe i mineralne oferują znaczące korzyści zdrowotne. Jeśli jesteś w konkretnej kondycji fizycznej, lekarz może zaproponować dodanie suplementu do codziennej rutyny żywieniowej. Mimo to ludzie, którzy biorą suplementy jako „polisę ubezpieczeniową” przeciwko np. złym nawykom żywieniowym mogą zwiększyć ryzyko wystąpienia problemów zdrowotnych.

Kojarzycie popularną reklamę, w której po obfitym, tłustym obiedzie mężczyzna narzeka na ból wątroby? Po przyjęciu suplementu zasiada do stołu i objada się dalej. Tego właśnie należy unikać.

Skąd jednak mamy wiedzieć co będzie dla nas dobre? Najlepszym sposobem jest rozmowa z lekarzem przed rozpoczęciem przyjmowania jakichkolwiek suplementów diety. Jeśli już je zażywasz, zapytaj, czy warto kontynuować. Oprócz tego, że podnosimy ryzyko wystąpienia pewnych problemów zdrowotnych, niektóre suplementy mogą wchodzić w interakcje z lekami, które już zażywamy.

Więcej nie zawsze znaczy lepiej

Czy warto zażywać witaminy? Pomijane Wiadomości, pomijane.pl

Jeśli mała ilość danego suplementu jest dobra, można by pomyśleć, że większa ilość jest dla nas jeszcze lepsza. Niestety, jeśli chodzi o witaminy i minerały ta formuła nie zawsze działa.

Zagrożenia związane z zażywaniem suplementów:

  • Niektóre badania wiążą przyjmowanie żelaza z wyższym ryzykiem zgonu.
  • Witamina E może zwiększać ryzyko wystąpienia niewydolności serca.
  • Zbyt dużo witaminy A jest szkodliwe dla kości.

Badacze z Iowa Women Health Study badali ponad 38.000 kobiet, w wieku 55 lat i starszych, przez okres 20 lat. W raporcie opublikowanym w Archives of Internal Medicine opisali swoje odkrycia. Według nich większość suplementów witaminowych i mineralnych nie wiązało się z mniejszym ryzykiem zgonu.  Tylko suplementy wapnia wiążą się z nieco mniejszym ryzykiem śmierci. Jednak wiele innych powszechnie stosowanych dodatków, a zwłaszcza żelazo, były związane z wyższym ryzykiem zgonu.

Badanie to nie znaczy, że żelazo i inne witaminy, czy minerały są dla Ciebie szkodliwe. Żelazo jest niezbędnym składnikiem zdrowej diety. Dla ludzi z pewnymi schorzeniami, takimi jak anemia, suplementacja żelazem jest wręcz niezbędna. To badanie sugeruje tylko, że ludzie zdrowi, biorący dodatkowe żelazo w postaci suplementu mogą wyrządzić sobie krzywdę.

suplementy diety nie mogą zastąpić dobrze zbilansowanej diety

Inne suplementy witaminowe i mineralne również mogą przynosić więcej szkody niż pożytku. Badacze z Mayo Clinic, wskazują, że suplementacja witaminą E może zwiększyć ryzyko wystąpienia niewydolności serca i przedwczesnej śmierci. Mayo Clinic ostrzega również, że przyjmowanie więcej niż 200 miligramów dziennie witaminy B6, może powodować ból i nerwowe drgawki. Najnowsze wyniki badań przedstawione przez National Institutes of Health sugerują również, że zbyt dużo witaminy A może być szkodliwe dla kości.

Suplementy diety, witaminy i minerały, to nie magiczne tabletki

Czy warto zażywać witaminy? Pomijane Wiadomości, pomijane.pl

Niezależnie od tego, co usłyszycie w reklamie, ważne jest, aby pamiętać, że suplementy diety nie mogą zastąpić dobrze zbilansowanej diety. Niektórzy ludzie uważają, że przyjmowanie multiwitaminowych pigułek pomoże zrekompensować nasze złe nawyki żywieniowe. W rzeczywistości, suplementy witaminowe i mineralne nie oferują żadnego magicznego rozwiązania.

Jeśli podejrzewasz, że nie otrzymujesz wszystkich potrzebnych składników odżywczych, należy rozważyć zmianę swojej diety, a nie sięgać po tabletki. Bogate w składniki odżywcze produkty — takie jak owoce i warzywa — zapewniają dużo więcej korzyści w porównaniu z suplementami diety.

Dlaczego zbilansowana dieta jest lepsza od zażywania sumplementów?

  • Pełne pokarmy zawierają wiele mikroelementów, które będą ze sobą współpracowały i dzięki temu zapewnią więcej korzyści dla organizmu, niż gdyby były przyjmowane osobno.
  • Są bogatym źródłem błonnika pokarmowego. Dieta bogata w błonnik pomaga obniżyć ryzyko wielu problemów zdrowotnych, w tym zaparć i chorób serca.
  • Zawierają również związki fitochemiczne. Substancje te mogą pomóc w ochronie przed chorobami serca, cukrzycą, rakiem i innymi chorobami.

Korzyści z przyjmowania suplementów diety

  • Witamina B12 — suplementacja może być zalecana weganom oraz osobom starszym. „Niedobór witaminy B12 może być spowodowany niedostatecznym jej spożyciem (tak jest w przypadku wegan i wegetarian) albo niedostateczną jej absorpcją (w przypadku osób starszych i ludzi z wyciętą częścią jelita). Uważa się, że krótkotrwały niedobór B12 nie powoduje zmian w układzie nerwowym. Niemniej jednak długotrwały jej niedobór prowadzi do nieodwracalnych powikłań.”— ostrzega dr Roman Pawlak z Uniwersytetu we Wschodniej Karolinie.
  • Witamina D3 — zwana „witaminą słońca”, ponieważ wytwarza się, kiedy nasza skóra wystawiona jest na promienie słoneczne. Wspomaga absorpcję wapnia i fosforu w komórach jelita. Brak słońca i niewiele typów żywności, która zawiera znaczące dla ludzi ilości tej witaminy, mogą powodować jej niedobór. Powoduje on m.in. chorobę kości — krzywicę u dzieci i osteoporozę u osób starszych, a także zwiększa ryzyko chorób serca, cukrzycy, nowotworów, demencji i chorób takich jak stwardnienie rozsiane. Dlatego zaleca się suplementację tą witaminą przede wszystkim niemowląt (szczególnie, jeśli są karmione piersią — mleko modyfikowane zwykle zawiera tę witaminę) i dzieci do kilku lat życia, oraz osób starszych. 
  • Kwas foliowy (witamina B9) — nasz organizm nie potrafi go samodzielnie wytworzyć, musimy go zatem dostarczać wraz z pożywieniem albo poprzez suplementy. Suplementacja jest szczególnie ważna u kobiet starających się o zajście w ciążę oraz przynajmniej w ciągu pierwszego trymestru ciąży. Kwas foliowy jest niezbędny do prawidłowego rozwoju cewy nerwowej u dziecka. Niedobór prowadzi do nieprawidłowego rozwoju mózgu i rdzenia kręgowego u potomka.

Czy warto zażywać suplementy diety? Pomijane Wiadomości, pomijane.pl

Większość ludzi może bez problemu uzyskać niezbędny zasób witamin i minerałów, poprzez stosowanie dobrze zbilansowanej diety, która jest bogata w różnorodne owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste i chude źródła białka.

Niewielu z nas ma specjalne potrzeby żywieniowe, które nie mogą zostać zaspokojone poprzez samą dietę. W tych szczególnych okolicznościach lekarz może zalecić przyjmowanie witamin lub składników mineralnych, które uzupełnią niedobory. W innym wypadku wystarczy udać się na targ, zakupić świeżą porcję warzyw i owoców, i przygotować smaczny obiad. Kosztowne pojemniki z witaminami możecie omijać. I pamiętajcie, reklamy zawsze będą sugerowały nam, że przyjmowanie konkretnego środka rozwiąże nasze problemy i zapewni zdrowie na lata. Niestety, rzadko kiedy jest to zgodne z prawdą.


Jeżeli chcesz być na bieżąco, polub fanpage Pomijane Wiadomości na Facebooku.

UDOSTĘPNIJ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here