3 grudnia 2024

Branża motoryzacyjna: nastroje na skraju załamania

Nastroje w niemieckiej branży motoryzacyjnej spadły do najniższego poziomu od prawie dwóch i pół roku z powodu braku nowych zamówień. Według danych Instytutu Ifo z Monachium, wskaźnik klimatu biznesowego dla tego sektora spadł w sierpniu o 6,2 punkta, osiągając wartość minus 24,7 punktu.

Instytut badawczy zarejestrował najniższą wartość od marca 2022 roku. Po krótkiej, tymczasowej poprawie wskaźnik spadał czwarty miesiąc z rzędu.

Producenci aut patrzą z pesymizmem w przyszłość

Powodem tego spadku są bardzo pesymistyczne prognozy na najbliższe sześć miesięcy. Wskaźnik oczekiwań biznesowych spadł do minus 40,5 punktu, podczas gdy w lipcu wynosił jeszcze minus 29,5 punktu. Wskaźnik oceny bieżącej sytuacji biznesowej również spadł, choć nieco mniej, bo o 0,3 punktu, osiągając wartość minus 7,2 punktu.

„Firmy z niemieckiej branży motoryzacyjnej cierpią z powodu braku nowych zamówień – zwłaszcza z zagranicy”, wyjaśniła ekspertka Instytutu Ifo, Anita Wölfl. „To z kolei zaczyna wpływać na plany zatrudnienia.”

Volkswagen zszokował branżę ostrym kursem oszczędnościowym

Obecnie głośnym tematem są planowane cięcia w Volkswagenie. W poniedziałek koncern ogłosił, że zamierza zaostrzyć politykę oszczędnościową. Po raz pierwszy nie wykluczono również zamknięcia zakładów w Niemczech.

Przejście na auta elektryczne przebiega opornie

Branża motoryzacyjna przechodzi obecnie wielkie zmiany, a popyt na samochody elektryczne słabnie. „W drodze do elektromobilności potrzebnych jest mniej zakładów, ponieważ auta są mniej skomplikowane”, powiedział Oliver Falck, szef Centrum Ekonomiki Przemysłowej i Nowych Technologii Instytutu Ifo, agencji Reuters. „Dotychczas stosowano podwójne struktury, działając według zasady: nadal zarabiamy na samochodach spalinowych, ale jednocześnie produkujemy coraz więcej aut elektrycznych.”

Słaby rynek samochodowy w sierpniu

W sierpniu niemiecki rynek motoryzacyjny gwałtownie spadł w porównaniu z silnym wynikiem z ubiegłego roku. W ubiegłym miesiącu Federalny Urząd Transportu Drogowego zarejestrował nieco ponad 197 000 nowych samochodów, co oznacza spadek o prawie 28 procent w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Szczególnie dotkliwy był spadek sprzedaży samochodów elektrycznych, które osiągnęły wynik jedynie 27 000 nowych rejestracji, co stanowiło spadek o 69 procent w stosunku do roku ubiegłego.

Powodem tego jest fakt, że w zeszłym roku, z powodu wycofania rządowego wsparcia na zakup firmowych samochodów elektrycznych od września, wiele firm zdecydowało się na wcześniejszy zakup tych pojazdów. To spowodowało znaczny wzrost liczby nowych rejestracji w ubiegłym roku, które wzrosły o ponad jedną trzecią