19 sierpnia 2025

Gigant na rynku mediów lokalnych: Nexstar przejmuje Tegna za 6,2 miliarda dolarów

Koncern medialny Nexstar Media Group, Inc. (Nasdaq: NXST) ogłosił zawarcie ostatecznej umowy w sprawie przejęcia swojego mniejszego rywala, firmy TEGNA Inc. (NYSE: TEGNA). Wartość transakcji gotówkowej, która czeka już tylko na zgody organów regulacyjnych, wynosi 6,2 miliarda dolarów, wliczając w to zadłużenie netto TEGNA oraz szacowane koszty transakcyjne.

Szczegóły transakcji i nowa potęga medialna

Zgodnie z warunkami umowy, Nexstar nabędzie wszystkie pozostające w obrocie akcje TEGNA po cenie 22,00 dolarów za sztukę. Stanowi to premię w wysokości blisko 44% w stosunku do ceny zamknięcia akcji z 8 sierpnia 2025 roku, czyli ostatniego dnia notowań przed pojawieniem się w mediach doniesień o potencjalnym przejęciu. W odniesieniu do 30-dniowej średniej ceny akcji, premia wynosi 31%. Po sfinalizowaniu transakcji, które planowane jest na drugą połowę 2026 roku, powstanie wiodąca firma na rynku mediów lokalnych, doskonale przygotowana do konkurowania na dzisiejszym, szybko zmieniającym się rynku. Dzięki połączeniu sił nowa spółka będzie posiadać lub współpracować z ponad 260 stacjami telewizyjnymi, z czego Nexstar wnosi ponad 200, a Tegna 64.

Strategiczne cele i ekspansja rynkowa

Głównym celem fuzji jest stworzenie lokalnego giganta telewizyjnego, który będzie mógł skuteczniej rywalizować z potentatami technologicznymi (Big Tech) i ogólnokrajowymi koncernami medialnymi o budżety reklamowe. Połączony podmiot znacząco zwiększy swój zasięg, docierając do 80% gospodarstw domowych posiadających telewizory w Stanach Zjednoczonych i będzie obecny na dziewięciu z dziesięciu największych rynków w kraju. Da to firmie znacznie silniejszą pozycję negocjacyjną w rozmowach z reklamodawcami i dystrybutorami płatnej telewizji. Przejęcie wzmocni obecność Nexstar na kluczowych rynkach, takich jak Atlanta, Phoenix, Seattle czy Minneapolis. Szacuje się, że transakcja przyniesie roczne oszczędności netto w wysokości około 300 milionów dolarów.

Komentarz prezesa i kontekst rynkowy

Perry A. Sook, prezes i dyrektor generalny Nexstar, skomentował transakcję, podkreślając sprzyjające otoczenie regulacyjne. „Inicjatywy podejmowane przez administrację Trumpa dają lokalnym nadawcom możliwość poszerzenia zasięgu, wyrównania szans i skuteczniejszego konkurowania z gigantami technologicznymi oraz tradycyjnymi wielkimi mediami, które dysponują nieograniczonym zasięgiem i ogromnymi zasobami finansowymi” – powiedział Sook. Dodał również, że obie firmy podzielają zaangażowanie w dostarczanie lokalnym społecznościom najlepszych programów i dziennikarstwa opartego na faktach. Przejęcie wpisuje się w szerszy trend konsolidacji na amerykańskim rynku medialnym, który jest odpowiedzią na zmieniające się nawyki konsumentów, w tym rezygnację z tradycyjnej telewizji kablowej na rzecz usług streamingowych. Jeśli umowa nie dojdzie do skutku z powodu braku zgody regulatorów, Nexstar zapłaci firmie Tegna 125 milionów dolarów kary. Z kolei jeśli Tegna zerwie umowę, by przyjąć korzystniejszą ofertę, będzie zobowiązana zapłacić Nexstar 120 milionów dolarów.